MAN Diesel & Turbo heeft een nieuwe ME-GI motor geïntroduceerd, die LPG als brandstof gebruikt. De motor wordt daardoor de Liquid ME-GI genoemd, die een variant is op de normale ME-GI motor van de motor-leverancier. De beveiligings-systemen zijn gebaseerd op de ervaring die is opgedaan sinds het midden van de jaren ’90.

Alle MAN Diesel & Turbo-motoren van het type ME, die elektrisch aangestuurd worden, zijn verkrijgbaar in een uitvoering met de mogelijkheid om twee brandstoffen te gebruiken. De nieuwe motor met LPG wordt de ME-LGI genoemd. De prestaties van de nieuwe ME-LGI komen qua efficiëntie en toeren per minuut overeen met de succesvolle ME-C en ME-B motoren van MAN. Doordat de ME-LGI weinig bewegende onderdelen heeft, zijn er meerdere brandstoffen voor deze motor geschikt, waaronder DME.

DME kan goed als een schone brandstof gebruikt worden als het wordt gebruikt in voldoende geoptimaliseerde motoren. Over het algemeen draaien de LPG-aangedreven motoren van MAN Diesel veilig en betrouwbaar, met relatief lage onderhoudskosten, doordat de kleppen en leidingen voor het gas klein zijn. Bovendien zal het gebruik van de ME-LGI motoren voor minder uitstoot van SOx en CO2 zorgen, want LPG bevat van nature al niet veel zwavel. De brandstof is vooral aantrekkelijk voor schepen die vaak langs de kust varen of op binnenwateren.

Bron: MarineLink en foto.