Alphaliner heeft een ulcs van maar liefst 440 meter lang en 59 meter breed ontworpen. Het schip zou een diepgang krijgen van 16,5 meter, en dat is slechts een halve meter meer dan de maximale diepgang van bestaande ulcs van 14.000 tot 15.000 teu. Opvallend is dat het lijkt alsof de diepgang-beperking, door bijvoorbeeld de Straat van Malakka, geen invloed heeft op de bouw van nieuwe ulcs’. De 21 meter tellende maximale diepgang in de Straat zal de verdere schaalvergroting van de ulcs dus niet gaan tegenhouden.

In principe zouden schepen met een diepgang van 21 meter nog net door de Straat heet kunnen. Zo’n schip zou in dat geval echter wel zo’n halve kilometer lang worden, en ongeveer 35.000 teu kunnen vervoeren. Het grote nadeel hiervan is de wendbaarheid in havens. Er zullen grotere draaicirkels uitgebaggerd moeten gaan worden voor zulke gigantische containerschepen. Om maar niet te spreken van de bochtige vaargeulen en de kronkelende rivieren waar deze schepen door- en overheen moeten. Dit soort projecten zullen veel financiële gevolgen met zich mee gaan brengen. Het schip op de afbeelding is overigens niet de ulcs van 20.250 teu, maar een ouder model van 18.000 teu.

Bron: NieuwsbladTransport en foto.