Op woensdag 2 februari was het weer tijd voor een tochtje met de Delfshaven. Dit was de tweede keer tijdens de opleiding dat we met dit schip de zee op gingen. De eerste keer voeren we uit vanuit Hoek van Holland, en dit keer was het de beurt aan Vlissingen. Het tochtje duurde echter niet zo lang, want we kwamen woensdagavond aan boord, en zijn laat in de middag van de dag erna al weer vertrokken.

 

 

 

Dag 1 (02-02-11)

Dag 1 begon, zoals ik al zei, pas in de avond. Na een totale reis van ruim anderhalf uur, kwamen we aan op treinstation Vlissingen. De Delfshaven lag aangemeerd in een haventje vlakbij het station; op loop-afstand. We stapten ruim op tijd aan boord, en zochten meteen een hut. Nadat iedereen aan boord was gestapt, hadden we de groep van acht man in twee groepen van vier verdeeld. De andere groep heeft de reis-voorbereiding voor de reis voor de dag erna via de binnenwateren gemaakt, en wij hebben de reis-voorbereiding gemaakt voor als we de andere dag de zee op zouden gaan. Het was nog niet duidelijk welke optie het zou worden, doordat er ook ‘s avonds nog een flinke wind stond, en dit ook voor de volgende dag werd voorspeld. Na deze eerste opdracht was er wat vrije tijd. Na onder andere wat kaartspelletjes, vergezeld door het geluid van goede gitaarmuziek, was het tijd om te gaan slapen onder het geluid van een draaiende generator.

 

Dag 2 (03-02-11)

Er was afgesproken dat we om 7:30 uur zouden gaan ontbijten, dus stonden we rond 7:15 fris en fruitig op. Na een lekker ontbijt, hadden we opnieuw beide groepen verdeeld. Dit keer ging de andere groep de brug gereed en klaar voor vertrek maken, en zijn wij de machinekamer in gegaan om de hoofdmotor te starten. Na alle benodigde acties uitgevoerd te hebben, hebben we de motor gestart, en hebben we nog wat andere opdrachten in de machinekamer uitgevoerd, zoals temperaturen en drukken aflezen, en een plattegrond van de hele machinekamer uitgewerkt. De kapitein had overigens toch gekozen voor de tocht over de Noordzee die wij voorbereidt hadden, want de wind was een heel stuk gaan liggen.

Rond het middaguur hebben we als lunch bonen gegeten, en na het eten waren de rollen van beide groepen omgedraaid. De andere groep ging dit keer naar de machinekamer, en wij moesten opdrachten gaan doen op de brug. Deze opdrachten waren onder andere positie-bepalen met verschillende peilingen, en plaats nemen als roerganger. De tijd vloog, en we waren inmiddels al weer flink op de terugweg. Het laatste stuk zijn we langs de Zeeuwse kust gevaren, om uiteindelijk weer in Vlissingen aan te komen.

 

Conclusie

Ik vond het erg leuk om deze reis zo met z’n allen te maken. Ik heb weer veel geleerd, en ik heb ook weer eens een aantal geleerde handelingen in de praktijk toe kunnen passen. Het is toch wel de ultieme motivatie voor mij: je weet dat je het hier allemaal voor doet. Ik kijk ook nu al uit naar de volgende reis, die rond begin mei zal moeten gaan plaatsvinden. Overigens kon mijn vorm van beperkte zeeziekte de pret niet drukken.