Vrijdag; de laatste dag van de week. Bijna weekend. Bijna, inderdaad. Eerst nog die vrijdag door zien te komen. De dag begon goed met 10 minuten vertraging, met dank aan de NS. Toch nog op tijd aangekomen, doordat ik de trein altijd vrij vroeg pak. Even wachten op de leraar, en toen begon de eerste les van vandaag: Beladen. We kregen onder andere uitleg over wat een schip doet als er een container van dat schip bijvoorbeeld van bakboord naar stuurboord wordt verplaatst. Na deze twee uur durende les, was het natuurlijk tijd voor koffie.

Na de koffie kregen we een uur les in de theorie van Elektrotechniek. Tijdens deze les hebben we uitleg gekregen over wat een condensator is, en wat het doet. Verder hebben we de vervangingscapaciteit berekend van twee condensatoren die in serie waren geschakeld. Na dit uurtje EL, was het tijd voor BSM. Doordat ik al een groot gedeelte voor het eindverslag van BSM heb gemaakt, kreeg ik vandaag vrijwel geen nieuwe dingen te horen over de wereld van de scheepsbrandstoffen. De leraar vertelde onder andere over het vlampunt en het zwavel-gehalte van een brandstof. Ook deze les duurde een uurtje, en hierna was het dus tijd voor de grote pauze.

Tijdens deze grote pauze heb ik de foto bij dit bericht gemaakt: de sleepboot de South van rederij Avra. Dit is één van de zusterschepen van de North, waar ik eerder een rondleiding op heb gekregen. Erg leuk om de South vandaag voorbij te hebben zien varen. Maar goed, de plicht riep na veertig minuten pauze weer. Het was tijd voor twee uur wiskunde. Helaas herhaalde de leraar het eerste half uur precies wat hij twee weken geleden ook al verteld had, omdat er toen bijna niemand in die les was. Na deze herhaling, zijn we dieper ingegaan op het rekenen met integralen; het omgekeerde van differentiëren. Op zich niet moeilijk als je al kunt differentiëren. Het lijkt er alleen op dat goed oefenen wel vereist is voor het volgende tentamen.

Direct na wiskunde was het tijd voor het laatste uurtje van deze dag: Navigatie. Tijdens deze speciale lessen van Navigatie is het de bedoeling dat we een reisvoorbereiding maken voor een reis naar keuze. Er is eigenlijk maar één criterium waar de route aan moet voldoen: je moet een oceaan passeren via een grootcirkel. In de reisvoorbereiding beschrijf je vanuit welke haven je uitvaart, wat je eventuele noodhaven is en wat je bestemming is. Verder moet je gaan kijken naar de stroming en andere bijzondere dingen je tijdens de reis kunt ondervinden. Vandaag heb ik een aantal waypoints genoteerd, waarmee ik met een programmaatje op mijn rekenmachine de verheden en koersen tussen die waypoints kan uitrekenen. Binnen een zucht was het uurtje om, en was het tijd om naar huis te gaan om weekend te gaan vieren.