Ieder jaar wordt er tweemaal een ‘Maritime Symposium’ georganiseerd door studenten van de opleiding. Alle tweedejaars studenten moeten een symposium organiseren, en aangezien er naast reguliere studenten ook studenten zijn die de opleiding verkort doen, zijn dat twee symposia per jaar. Het hele symposium verloopt, zoals de naam al doet vermoeden, volledig in het Engels. In het eerste jaar moet je van beide symposia een verslag maken, en kun je alvast kijken hoe je voorgangers het er van af brengen. Tijdens het symposium is het de bedoeling dat je als tweedejaars student alles verteld over het door jou gemaakte onderzoek. Dit onderzoek maak je met een groepje studenten. Per onderzoek kun je een gastspreker uitnodigen, die wat meer vertelt over het onderwerp van dat onderzoek.

Dit jaar stond het symposium in het teken van ‘Speed’. De deelonderwerpen waren onder andere ‘Good speed is low speed’, ‘Hybrid Propulsion’, ‘The Walvisstaart’ en ‘Air Lubrication’. Bij elk deelonderwerp werd de achtergrond vertelt, waarna er problemen en oplossingen behandeld werden. De deelonderwerpen werden afgesloten met conclusies en aanbevelingen. Er waren tijdens het symposium gastsprekers van Wärtsilä, Alewijnse en Bodewes aan het woord. De foto bij dit bericht is van een demonstratie van ‘The Walvisstaart’, een alternatief voor een normale scheepsschroef. Het systeem werkt net als de staart van een walvis. Hierdoor is het onder andere gemakkelijker om aan te meren dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van een normale schroef. Volgend jaar ben ik dus aan de beurt..