Dag nummer drie zit er ook alweer op. ‘s Ochtends zijn we begonnen met oefeningen op de brugsimulator. Allereerst kregen we een kleine rondleiding langs de verschillende simatoren. Daarna was het tijd om onze eerste reis voor te bereiden. Hiervoor zetten we enkele gegevens, zoals koersen, in de kaart, en zochten we belangrijke informatie op in de verschillende boekwerken.

Na de voorbereiding gingen we onze reis daadwerkelijk uitvoeren. Dit deden we nog zonder taakverdeling. Na feedback van de instructeur, en na het voorbereiden van een andere reis, hadden we wel elk een eigen taak toegewezen gekregen (hoofd van de wacht, roerganger, etc.). Samen moesten we dus gaan varen volgens onze vantevoren bepaalde route, rekeninghoudend met de voorschriften van het BVA.

De derde en laatste reis draaiden de rollen om en kreeg iedereen een andere taak toegewezen. Alle reizen speelden zich overigens af in of nabij Dover Strait. Deze locatie is vooral interessant voor zo’n training, aangezien het scheepvaartverkeer daar vrij druk is. Het BVA moet telkens worden toegpast. De volgende oefening, die later plaats zal gaan vinden, brengt nog een nieuw element met zich mee: duisternis. Deel C van het BVA is dan dus heel belangrijk.

Morgen (inmiddels over enkele uren) zullen we voor het eerst met de beladingssimulator gaan werken. Hierin wordt de belading van een schip gesimuleerd. Na afloop zal ik over dag vier weer een verslag schrijven, wat dan hier weer te lezen zal zijn.