Rond 1 augustus begint ook mijn eerste stage, op zondag 8 juli heb ik namelijk groen licht gekregen van school om op stage te mogen. De stage ga ik lopen bij Spliethoff, een van de grootste rederijen van Nederland gevestigd in Amsterdam. Spliethoff heeft een vloot van ongeveer 70 schepen. Alle schepen zijn voorzien van hun eigen kranen en varen wereldwijd. Het zijn multipurpose schepen wat inhoudt dat de lading erg verschillend kan zijn, van houtproducten tot containers of toch wat jachten of staalrollen, het kan allemaal.

Sinds de oprichting in 1921 heeft Spliethoff ook wat rederijen overgenomen, bijvoorbeeld Mammoet Shipping BV wat ze hebben omgedoopt tot BigLift Shipping. Dit is dus tegenwoordig een dochteronderneming van Spliethoff. De schepen lijken ook erg op de schepen van Spliethoff alleen zijn de bedrijfskleuren anders en hebben de kranen een grotere hijscapaciteit. Het zijn dan ook zware lading schepen, de schepen vervoeren bijvoorbeeld delen voor boorplatformen voor de offshore.

Mijn stage ga ik lopen bij op een van de schepen van Spliethoff of BigLift, welk schip precies wordt binnenkort bekend. Alle schepen waar stagiaires op geplaatst worden zijn speciaal daar voor gebouwde ‘opleidingsschepen’. Dat houdt in dat er aan boord maximaal 7 stagiaires zitten en voor de begeleiding is er een aparte officier mee. Ook zijn de schepen voorzien van een dubbele brug, een aparte brug boven op de ‘echte’ brug waar met (navigatie)apparatuur geoefend kan worden. Verder is er een apart lokaal aan boord waar aan het stageboek gewerkt kan worden.

De schepen varen wereldwijd in de zogenoemde wilde vaart, dat betekend dat de schepen niet volgens lijndienst varen en dat het vaak nog niet bekend is waar het schip de week er op ligt. Daarom weet ik dus nog niet in welk land en haven ik rond 1 augustus moet aan monsteren.
Vanaf 1 augustus zullen er door mij ook regelmatig reisverslagen worden gepost op deze site.

Foto: Spliethoff.com.