WP_20160922_15_53_10_ProElke week donderdag heb ik 2 uurtjes les in de machine kamer op school. Hier staan nog echt werkende motoren die gestart kunnen worden! Vorige week mocht ik tijdens de praktijkles samen met een medestudent gaan speuren naar het koelwatersysteem van de Bolnes motor, en deze week stond het starten van de Wärtsila op het programma.

Een koelwatersysteem is van belang om verschillende onderdelen van een motor gekoeld te houden zodat het materiaal in de motor niet zwak wordt. Dit systeem is behoorlijk uitgebreid voor toch een relatief kleine motor (in de Zeevaart dan ;) ). We begonnen met tekenen bij een centrifugaalpomp, het ‘hart’ van het systeem. Hierna was het gebukt door de halve machinekamer heen lopen om de leidingen te volgen en alle afsluiters sensors en aftakkingen in het systeem te tekenen. Uiteindelijk kom je bij verschillende onderdelen van de motor terecht en volg je de retourleiding weer richting de pomp. Deze tekenopdrachten zijn erg leuk om te doen, want het is eigenlijk een grote puzzel/speurtocht waar je je weg doorheen zoekt en als je het goed doet uiteindelijk weer bij het begin eindigt!

Vandaag mocht ik met mijn medestudent de Wärtsila starten. Niet echt, maar dit fictief benaderen en vervolgens verklaren aan de docent. Het grappige aan deze opdracht, het komt aardig overeen met een leidingschema tekenen. Dit keer was niet alleen koelwater aan de beurt, maar alle systemen/leiding naar de motor toe en bovendien moet er een goede volgorde bepaald worden. Daar begin je dan, bij de bunkertank (voor de stookolie), en wederom leidingen en afsluiters volgen tot je uiteindelijk weer bij de motor uitkomt. En vervolgens smeerolie en daarna koelwater en daarna lucht (nodig om de motor te starten). Toen we eenmaal een plaatje in ons hoofd hadden over welke afsluiters opengezet moeten worden en welke pompen aangezet moeten worden, konden we de leraar erbij halen. Het was goedgekeurd :) Mogelijk gaan we deze motor volgende week echt starten met een aantal andere mensen die deze opdracht hadden gedaan.

<br /><br />