Marof-VHF

Met behulp van de Marof-VHF kun je korte berichten plaatsen op deze website. Deze berichten mogen over vanalles en nogwat gaan, maar de hoofdonderwerpen van deze website blijven natuurlijk de opleiding Maritiem Officier en de scheepvaart in het algemeen.


  • ivo
    beste,

    ik zit in 4 vwo en wil na mijn examens over enkele jaren graag de marof opleiding volgen. ik heb kennisgemaakt met de zeevaart via mijn waterscouting en mijn ouders die vroeger een binnevaartschip hadden, ook heb ik al meegedaan met een project van de kvnr om een dag met de Eendracht te kunnen zeilen en heb ik me recent bij hun ingeschreven om een snuffelstage op een koopvaardij schip af te leggen.
    Ik vroeg mij af of u enkele verschillen tussen de verschillende zeevaartscholen voor hbo niveau (vlissingen, rotterdam, amsterdam en terschelling) zou kunnen noemen die ik in de toekomst in overweging zou kunnen nemen om te helpen met een school kiezen.

    met vriendelijke groet,
    Ivo
    24 november 2015 om 22:24 (2 jaar geleden) - #56
  • bart
    Goedenavond heb schippersopleiding mbo 3 (Binnenvaart),radar en ADN afgerond. Ben nou 3 jaar aan het werk. Maar zou graag stuurman alle schepen opleiding willen volgen. Hoe kan ik dit het beste combineren? Duurt deze opleiding ook 4 jaar voor mij? Heeft er iemand advies?
    4 november 2015 om 05:21 (2 jaar geleden) - #55
  • Bas
    @Mitchel,
    Begrijp me aub niet verkeerd maar ik ben behoorlijk teleurgesteld in de sector waarin ik werk. Ik ben 25 jaar werkzaam in de zeevaart na een studie aan de Hogere zeevaartschool. Overigens ben heb ik nog de opleiding waarin je twee maal examen deed om Marof te kunnen worden. Ik heb op veel verschillende schepen gewerkt, eerst als Marof en daarna als Werktuigkundige. Op dit moment werk ik al geruime tijd als HWTK op een Diving Support Vessel. In dat werk leer je dat het hele werken op zee niet meer is dan theater. Zeker omdat op een DSV klanten direct op je lip aan boord zitten.

    Veiligheid is slechts belangrijk zolang je het hard kunt roepen.
    Opleiding moet dwangmatig lager want we willen voldoen aan het STCW. Helaas is het STCW geen qualiteits norm maar een minimum eis. De zeevaartscholen lopen dus trots te verkondigen dat ze aan het minimum voldoen. etc, etc, etc. Zoals ik al schreef: Een trieste bende :!: :evil: :!:
    8 juli 2015 om 08:53 (2 jaar geleden) - #54
  • Mitchel
    @Bas: bedankt voor uw complimenten en input. Ik ben wel benieuwd naar uw eigen verhaal. Wat doet u zelf?
    8 juli 2015 om 01:03 (2 jaar geleden) - #53
  • Bas
    Wat een onzin informatie over een gemaakt beroep. Een Marof is geen Stuurman en Werktuigkundige. Een Marof is een Marof en blijft een Marof. Een Stuurman is een Stuurman, een Werktuigkundige is een Werktuigkundige. Drie totaal verschillende beroepen dus. Steeds weer wordt er door managers, in een sector die doodziek is van de leugens en onzin, jonge mensen een valse toekomst voorgeschoteld.

    Hoe dom kun je zijn om te denken dat mensen naar een Hogere zeevaartschool gaan omdat ze met dat diploma aan de wal makkelijk een baan kunnen krijgen. Het diploma is niets meer waard! Daar heeft het STWC wel voor gezorgd. En heb je voldoende ervaring om iets te kunnen betekenen aan de wal dan ben je te oud om de switch nog te kunnen maken.

    Al met al, een mooi beroep is kapot gemaakt!
    8 juli 2015 om 00:21 (2 jaar geleden) - #52
  • derron cecilia
    hallo een vraag waarom in nooit zulike opleidingen online in gevoer ,er zijn sommege di niet de mogoleheden om daar te komen maar zeer graag een opleidingen wil vlogen ,,, net alls op antillen
    10 februari 2015 om 15:47 (2 jaar geleden) - #51
  • Bruinsslot
    Goeden middag,

    Ik vaar vanaf 2002 als marof op schepen, nu kan ik gaan varen als kapitein maar volgens het kiwa geld mijn vaartijd als marof niet om kapitein te kunnen varen. ik zou dan nog eens twee jaar vaartijd moeten maken als eerste stuurman.

    Dit kan toch niet waar zijn zou u mij per mail kunnen informeren wat nu daadwerkelijk het geval is?

    mvg Pieter Bruins Slot
    6 februari 2015 om 13:29 (2 jaar geleden) - #50
  • Darren van Koert
    Beste,

    Afgelopen jaar heb ik mijn vmbo-t afgerond. Hierna ben ik de opleiding VeVa gaan volgen in Alphen a/d Rijn. Dit eist niet naar mijn verwachtingen. Maritiem Officieren stond op mijn tweede plaats. Ik loop alleen met een aantal vragen, zou ik nog kunnen instromen op Maritiem Officieren in Rotterdam, eventueel met een bijspijkerprogramma? Zou u mij terug willen mailen naar het bovenstaande adres? Alvast bedankt!

    Mvg,

    Darren van Koert
    24 november 2014 om 18:28 (3 jaar geleden) - #49
  • Michael v/d Veer
    Beste.
    Ik ben op zoek naar een duidelijk antwoord. Ik ben nu bijna 30 jaar Kapitein op Sleepboten world-wide en oa in bezit van diploma SKS (stuurman Kust Sleepvaart, Medical care, STCW, ECDIS, Radarwaarnemer ed. Mijn VBB is echter 30nm 12hours from port 500gt. Ik zou graag tot 3000gt hebben ALLEEN voor Sleepvaart! Welke curcus(sen) moet ik doen? Ik weet zeker:Scheepsmanagement en Radarnavigator maar nu kreeg ik te horen dat ik SWK-S moet doen!!?? Het kan toch niet zo zijn dat mijn SKS diploma ineens niet meer waard is!!?? Graag advies!
    1 juni 2014 om 05:59 (3 jaar geleden) - #48
  • Mitchel
    @Bruno: Onder andere de STC BV in Rotterdam bieden ook (parttime) cursussen tot Maritiem Officier aan. Wellicht biedt dat uitkomsten. Meer informatie kun je vinden op stc-bv.nl
    7 mei 2014 om 17:21 (3 jaar geleden) - #47
Pagina 1 van 6123456

Plaats een bericht op de Marof-VHF


Bevestiging